Aretai toteutti yhdessä Synesis Oy:n kanssa Pirkanmaan Hyvinvoiva koululainen -hankkeeseen koulutuspäiviä, valmennuksia ja sparrausta. Aretailla oli keskeinen rooli kokonaisprosessin tukemisessa, paikallisten toimijoiden kokeiluiden kehittämisessä ja vertaisoppimisessa.
Hankkeessa oli kumppaneina 18 kuntaa/koulutuksen järjestäjää. Heidän tehtävänään oli kehittää paikalliset olosuhteet huomioiva lapsen kasvua ja kehitystä tukeva koulupäivä, joka muodostuu tavoitteellisesta ja kehittävästä lapsen hyvinvointia tukevasta koulupäivästä ja aamu- ja iltapäivätoiminnasta.
Koulutuksissa paneuduttiin hankkeen keskeisiin sisältöihin, opitun jakamiseen ja yhteiseen kehittämiseen. Samalla tuettiin kokonaiskuvan muodostumista osallistujille. Työpajojen teemoina olivat toiminnan tavoitteellisuus, kokeellisuus ja moniammatillinen yhteistyö.
Valmennuksissa tuettiin paikallista kehittämistyötä ja yhteistä oppimista sekä varmistettiin kokeilujen edistyminen. Teemoina olivat systeeminen ja kokeileva kehittäminen, dialogisuus ja palvelumuotoilu.
Sparraukset puolestaan toteutettiin vaihtoehtoisesti ryhmä- tai yksilösparrauksina. Niissä keskityttiin tukemaan kokeiluiden johtamista yksittäisissä kunnissa ja oppilaitoksissa. Teemoja olivat kokeilujen dialoginen johtaminen, arviointitutkimuksen tuottaman tiedon hyödyntäminen ja vaikuttavuus.
Lue lisää hankkeesta.